Drużyna Spolszczenia
Majestica - Wersja do druku

+- Drużyna Spolszczenia (http://druzynaspolszczenia.pl)
+-- Dział: MMS - RECENZJE (http://druzynaspolszczenia.pl/forumdisplay.php?fid=183)
+--- Dział: Heavy/Power/Melodic/Epic/Doom/Gothic... (http://druzynaspolszczenia.pl/forumdisplay.php?fid=186)
+---- Dział: M (http://druzynaspolszczenia.pl/forumdisplay.php?fid=199)
+---- Wątek: Majestica (/showthread.php?tid=2781)



Majestica - Memorius - 09.06.2019

Majestica - Above The Sky (2019)

[Obrazek: R-13744234-1560191407-4242.jpeg.jpg]

tracklista:
1.Above The Sky 05:51
2.Rising Tide 05:29
3.The Rat Pack 04:06
4.Mötley True 08:18
5.The Way To Redemption 05:27
6.Night Call Girl 04:43
7.Future Land 05:47
8.The Legend 04:07
9.Father Time (Where Are You Now) 04:25
10.Alliance Forever 07:25
11.Future Land (2002) 06:27 (bonus)
12.Spaceballs 02:54 (bonus)

rok wydania: 2019
gatunek: melodic power metal
kraj: Szwecja

skład zespołu: 
Tommy Johansson - śpiew, gitara
Alexander Oriz - gitara
Christopher Davidsson - gitara basowa
oraz
Uli Kusch - perkusja


MAJESTICA to nowe wcielenie REINXEED Tommy Johanssona, grupy raczej przeciętnej i na pewno mniej interesującej chociażby od GOLDEN RESURRECTION tegoż gitarzysty. Johansson w ostatnich latach znany jest bardziej jako gitarzysta SABATON, ale w końcu postanowił przedstawić plon swojej pracy z członkami REINXEED z ostatnich pięciu lat.

Czemu pod nową nazwą? Może nie tylko mnie REINXEED nie kojarzy się najlepiej...

"Above The Sky", wydany przez Nuclear Blast w czerwcu określany bywa jako power metal symfoniczny, choć faktycznie jest to melodic power metal niewiele odbiegający od tego można było usłyszeć na płytach REINXEED. Typowe szwedzkie klawisze na planie drugim, odrobina neoklasyki w stylu gry Tommy'ego raczej ograne chwyty fantasy heroic power, takie nieco w stylu POWER QUEST. Above The Sky i w zasadzie wszystko jest jasne. Trudno o bardziej typowy przykład rozpędzonego jak DRAGONFORCE radosnego fantasy power ubarwione włoskim stylem rycerskiej narracji jak Rising Tide, The Rat Pack, The Legend i na koniec  Alliance Forever, czyli italo metalo disco ( żartowałem!).
Granie wolniejsze jest w zamyśle monumentalne i pompatyczne, faktycznie jednak jest raczej ospałe w swej wypolerowanej elegancji jak w Mötley True, a zbudowane na fundamencie neoklasycznym (Night Call Girl) to takie przyzwoite naśladownictwo RHAP... , no nie, raczej STORMWIND w słabszej dyspozycji kompozytorskiej.
O tym, w czyim stylu grają w kompromitującym Father Time (Where Are You Now) chyba lepiej nie wspominać. No, dobra powiem, że chodzi o FREEDOM CALL, bo ten metalowy kankan mógłby tu kogoś zmylić może...

Wracając do inspiracji. W pewnym sensie jest to album mniej szwedzki, a bardziej brytyjski w ramach tego nieco cieplejszego i bardziej mainstreamowego stylu prezentacji melodii jaki ustaliły w swoim czasie DRAGONFORCE i POWER QUEST (och, jak to słychać w Future Land...). Bardzo wszystko grzeczne, ułożone i układne, bardzo sprawnie zagrane, ale to melodic power dla grzecznych dziewcząt i chłopców oraz najprawdopodobniej ich babć i dziadków, którzy lubią ładne i miłe dla ucha granie o wysokim standardzie wykonania i wypolerowanej bezbłędnej produkcji. Tak zarówno wykonanie, jak i produkcja są wyborne i to wszystko bardzo zachęca do zrobienia porządku w swoim zagraconym pokoiku oraz zrobienia jakiegoś dobrego uczynku, z postanowieniem rzucenia palenia i zaprzestania picia piwa włącznie.
MAJESTICA nie pokazał tu niczego, czego nie można było usłyszeć w przekroju twórczości REINXEED.
Nazwa jest źle dobrana, bo kojarzy się z innym słynnym szwedzkim MAJESTIC, który grał szlachetny neoklasyczny metal na wirtuozerskim poziomie. Tu jest po prostu happy heroic power metal brytyjsko/włoski z FC w tle, wykonany przez Szwedów.
Jeśli spojrzeć na to wszystko w ramach obiektywnych  porównań w ramach prezentowanego podgatunku, to jest to dobre, sprawne rzemiosło i na dobrą ocenę (tylko w ramach stylu) ta płyta zasługuje. Jednak nie mnie nie zachęciło to włączenia do diety kiełków rzeżuchy i pszenicy zamiast tłustej szynki.

ocena 7/10

new 8.06.2019



RE: Majestica - Memorius - 04.12.2020

Majestica - A Christmas Carol (2020)

[Obrazek: R-16315179-1607016024-7275.jpeg.jpg]

tracklista:
1.A Christmas Carol 01:44
2.A Christmas Story 05:02
3.Ghost of Marley 04:39
4.Ghost of Christmas Past 05:09
5.The Joy of Christmas 05:35
6.Ghost of Christmas Present 04:41
7.Ghost of Christmas to Come 04:26
8.A Christmas Has Come 04:50
9.A Majestic Christmas Theme 04:59

rok wydania: 2020
gatunek: symphonic power metal
kraj: Szwecja

skład zespołu: 
Tommy Johansson - śpiew, gitara, orkiestracje
Alexander Oriz - gitara, śpiew
Christopher Davidsson - gitara basowa, śpiew
Joel Kollberg - perkusja, śpiew


W okolicach Świąt Bożego Narodzenia praktycznie co roku pojawiają się jakieś "około metalowe" albumy. Zazwyczaj to metalowe wersje kolęd i pastorałek i nie oceniam, jakie są realne intencje tych, którzy takie płyty wydają, a są to nieraz bardzo znane nazwiska... Nuclear Blast wydał 4 grudnia drugi album MAJESTICA prowadzonego przez Tommy Johanssona zatytułowany "A Christmas Carol" i akurat w przypadku tego wokalisty i znakomitego gitarzysty wywodzącego się z nurtu szwedzkiego christian metalu, skupionego wokół Rivela, nie dziwi. W składzie jako perkusista znalazł się znany z VEONITY Joel Kollberg.

"A Christmas Carol" nie jest pierwszą próbą przeniesienia w świat muzyki utworu literackiego w tak dosłowny sposób, rzadko się jednak zdarza, by taka opowieść była tak spójna i zgrabnie opowiedziana. Nowela Karola Dickensa znana w Polsce pod tytułem "Opowieść Wigilijna" napisana została podobno z dosyć niskich, merkantylnych pobudek, ale chyba trudno sobie wyobrazić bardziej wzruszającą, choć prostą fabularnie opowieść. MAJESTICA opowiedziała ją w power metalowym symfonicznym stylu, zbliżając się z jednej strony do bogactwa aranżacyjnego RHAPSODY, a z drugiej do "cinema" atmosfery muzyki TWILIGHT FORCE. Partie poszczególnych postaci zostały rozpisane na głosy i trzeba powiedzieć, że pod tym względem jest bardzo dobrze, a Tommy śpiewa po prostu miejscami wybornie. To, że gra wirtuozersko, jest rzecz jasna oczywiste. Tyle że jego gitara w wielu momentach schodzi na plan drugi wobec pełnych przepychu orkiestracji i symfonizacji, także w obszarze gustownych chórów i chórków i to brzmi naprawdę bardzo dobrze. Jest i dramatyzm i dynamicznie zaprezentowana historia Ebenezer Scrooge, która choć przecież doskonale znana, przykuwa uwagę od początku do końca. W kompozycje wplecione są motywy muzyczne znanych kolęd, choć bez nachalnego nimi epatowania i ten element został zrealizowany perfekcyjnie od początku do końca. Gustowne, w przemyślany sposób umiejscowione ornamentacje. Bardzo równy jest to zestaw kompozycji w jednolitym stylu, choć teatralny styl Ghost of Christmas to Come przypomina pomysły muzyczne EVIL MASQUERADE. No i jest jeden absolutny hit w kategorii melodyjnego neoklasycznego power, czyli Ghost of Marley. Wyborny numer i jedynie pozostaje żałować, że tak monumentalnie i power metalowo perfekcyjnie cała opowieść się nie kończy.

Perfekcyjna jest natomiast od pierwszej do ostatniej sekundy realizacja soundu i tu Tommy jako producent, a Mistrz Jonas Kjellgren jako inżynier dźwięku (mix i mastering) spisali się wybornie i jest wzorcowy pod względem power/symfoniczny album.

To płyta z muzyką metalową, ale tak skomponowana, że jest opowieścią przystępną dla każdego i muzycznie łączącą a nie dzielącą słuchaczy różnych gatunków, nie tylko metalowej muzyki. Jednych wzruszy do łez, drugich zachwyci wysmakowaniem subtelnych aranżacji, a jeszcze innych po prostu samym łagodnym i doskonale wyważonym klimatem. Trochę musicalu, coś metalowej opery, coś z soundracku do rodzinnego filmu animowanego.
Z całą pewnością najlepsza rzecz, jaka została do tej pory przygotowana przez "ReinXeed" jako głównego autora. Godny polecenia album.
Wesołych Świąt!


ocena: 8,5/10

new 4.12.2020