28.06.2018, 13:36:33
Virtuocity - Secret Visions (2002)
Tracklista:
1. Eye for an Eye 04:23
2. Rise and Rule 04:22
3. Pharaoh's Dream 05:01
4. Crucified 05:30
5. Speed of Light 04:34
6. No Destination 05:20
7. Without You 04:38
8. Tears of Babylon 05:19
9. Raging Destiny 07:55
10. Secret Visions (instrumental) 06:16
Rok wydania: 2002
Gatunek: Neoclassical Metal
Kraj: Finlandia
Skład zespołu:
Peter James Goodman - śpiew
Jaron Sebastian Raven (Jarno Keskinen) - gitara, bas
Jaska Raatikainen - perkusja
Janne Tolsa - instrumenty klawiszowe
Ocena: 8.2/10
26.02.2009
Tracklista:
1. Eye for an Eye 04:23
2. Rise and Rule 04:22
3. Pharaoh's Dream 05:01
4. Crucified 05:30
5. Speed of Light 04:34
6. No Destination 05:20
7. Without You 04:38
8. Tears of Babylon 05:19
9. Raging Destiny 07:55
10. Secret Visions (instrumental) 06:16
Rok wydania: 2002
Gatunek: Neoclassical Metal
Kraj: Finlandia
Skład zespołu:
Peter James Goodman - śpiew
Jaron Sebastian Raven (Jarno Keskinen) - gitara, bas
Jaska Raatikainen - perkusja
Janne Tolsa - instrumenty klawiszowe
Gdy niezwykle uzdolniony fiński gitarzysta Keskinen zakończył swoją amerykańską muzyczną przygodę i progresywny KENZINER odszedł w niebyt, pojawił się VIRTUOCITY. Kesikinen przybrał nowy pseudonim artystyczny i z innym składem zaczął grać metal neoklasyczny, którego słabe echa już było tu i ówdzie słychać wcześniej w jego twórczości. Teraz jednak postawił sobie za cel nagrywanie akademicko rozumianego neoclassical metal w najczystszej postaci, w oparciu o istniejące już doświadczenia fińskie i szwedzkie. Jednocześnie jednak chłód i wystudiowanie kompozycji postanowił połączyć z nieco innym niż zwykło się przy takich okazjach słyszeć wokalem i do grupy zaprosił Goodmana, człowieka o głosie mocnym i raczej typowym dla klasycznego, tradycyjnego heavy metalu.
Pierwszy album to właśnie wydany przez Spinefarm Records "Secret Visions", a otwierająca go kompozycja "Eye For An Eye" to w pewnym sensie credo muzyczne Keskinena w VIRTUOCITY.
Zimna neoklasyka w melodic power metalowej formie ze wspaniałą gitarą. Keskinen gra tu inaczej niż dla przykładu Malmsteen. Jego gitara przypomina raczej skrzypce i to wrażenie jest nieodparte. Może dlatego też ta płyta jest aż tak mocno klasyczna w brzmieniu. To otwarcie jest wspaniałe, podobnie jak zbudowany na motywie starożytnym "Pharaoh's Dream", gdzie ten element jest stopiony z melodic power w utworze zagranym w średnim tempie. Trzeba przyznać, że Goodman jest tu godnym partnerem Keskinena, śpiewa znakomicie. Wydobywa dodatkową epickość z tej muzyki, dodaje kontrastujące z chłodem grania ciepło ludzkiego głosu. Niekiedy, jak w "Rise And Rule" czy "Crucified", Keskinen nawiązuje do stylu KENZINER i jest więcej progresji, jednak to połączenie przy tak zdystansowanym stylu, jaki tu jest prezentowany, wypada średnio i te utwory są tylko dobre, mimo bogactwa wątków i pomysłów.
VIRTUOCITY jest fantastyczny, gdy się rozpędza i "Speed Of Light" to jedno ze szczytowych osiągnięć neoclassical melodic power metal w ogóle. Wspaniałe jest tu współdziałanie w tle gitary i klawiszy, które w wykonaniu Tolsa są na tym LP dyskretne i wysmakowane i zimne jak cała ta muzyka. Pojedynek Keskinena i Tolsa w tym numerze to walka niesamowita, choć niestety za krótka.
"No Destination" to nokturnowy smutek i zaduma nad przemijaniem, gdzieś tu też po raz pierwszy słychać dalekie inspiracje muzyką Malmsteena, a melodic metalowy refren pokazuje wszechstronność Goodmana jako wokalisty. Ważną rolę odgrywa w tej kompozycji bas, który w całości nagrał na tym LP Keskinen. Na tle innych utworów trochę cieplej wypada melodic metalowa ballada "Without You", wzbogacona fantazyjnym solem gitarowym i jeszcze raz Goodman jest tu postacią numer jeden. W "Tears Of Babylon" powraca fascynacja orientalnymi rytmami i jest kompozycja równie udana jak i ta poświęcona faraonom. Keskinen unika tu jednak nadmiernego eksploatowania wątku ancient i utwór ten rozwija się jako epicki song o progresywnym charakterze. Z kolei "Raging Destiny" to absolutnie neoklasyczny numer, pulsujący nerwowymi riffami, które porządkuje głosem wokalista. Najzimniejszy i najbardziej upozowany utwór na tym albumie, któremu jednak zabrakło zdecydowanie atrakcyjnej melodii.
Na koniec Keskinen daje upust swoim neoklasycznym fascynacjom w rozbudowanym instrumentalnym "Secret Visions", zagranym wybornie, ale bardzo hermetycznym i profesorskim.
Ta kompozycja niejako podsumowuje ideę tego albumu. Keskinen stworzył płytę gatunkowo hermetyczną i elitarną zarazem, bo element neoklasyczny jest tu tak silnie zaznaczony, że jako esencja jest w pełni do przyjęcia raczej tylko dla fanów gatunku neoclassical metal, także w wycyzelowanym brzmieniu, pełnym dostojeństwa i tego chłodu, o którym tu tyle było wspomniane.
Fani dostali jednak porcję muzyki na bardzo dobrym poziomie i Keskinen po tym, co pokazał w KENZINER, ujawnił swój drugi niewątpliwy talent do transpozycji muzyki klasycznej dla potrzeb metalu.
Pierwszy album to właśnie wydany przez Spinefarm Records "Secret Visions", a otwierająca go kompozycja "Eye For An Eye" to w pewnym sensie credo muzyczne Keskinena w VIRTUOCITY.
Zimna neoklasyka w melodic power metalowej formie ze wspaniałą gitarą. Keskinen gra tu inaczej niż dla przykładu Malmsteen. Jego gitara przypomina raczej skrzypce i to wrażenie jest nieodparte. Może dlatego też ta płyta jest aż tak mocno klasyczna w brzmieniu. To otwarcie jest wspaniałe, podobnie jak zbudowany na motywie starożytnym "Pharaoh's Dream", gdzie ten element jest stopiony z melodic power w utworze zagranym w średnim tempie. Trzeba przyznać, że Goodman jest tu godnym partnerem Keskinena, śpiewa znakomicie. Wydobywa dodatkową epickość z tej muzyki, dodaje kontrastujące z chłodem grania ciepło ludzkiego głosu. Niekiedy, jak w "Rise And Rule" czy "Crucified", Keskinen nawiązuje do stylu KENZINER i jest więcej progresji, jednak to połączenie przy tak zdystansowanym stylu, jaki tu jest prezentowany, wypada średnio i te utwory są tylko dobre, mimo bogactwa wątków i pomysłów.
VIRTUOCITY jest fantastyczny, gdy się rozpędza i "Speed Of Light" to jedno ze szczytowych osiągnięć neoclassical melodic power metal w ogóle. Wspaniałe jest tu współdziałanie w tle gitary i klawiszy, które w wykonaniu Tolsa są na tym LP dyskretne i wysmakowane i zimne jak cała ta muzyka. Pojedynek Keskinena i Tolsa w tym numerze to walka niesamowita, choć niestety za krótka.
"No Destination" to nokturnowy smutek i zaduma nad przemijaniem, gdzieś tu też po raz pierwszy słychać dalekie inspiracje muzyką Malmsteena, a melodic metalowy refren pokazuje wszechstronność Goodmana jako wokalisty. Ważną rolę odgrywa w tej kompozycji bas, który w całości nagrał na tym LP Keskinen. Na tle innych utworów trochę cieplej wypada melodic metalowa ballada "Without You", wzbogacona fantazyjnym solem gitarowym i jeszcze raz Goodman jest tu postacią numer jeden. W "Tears Of Babylon" powraca fascynacja orientalnymi rytmami i jest kompozycja równie udana jak i ta poświęcona faraonom. Keskinen unika tu jednak nadmiernego eksploatowania wątku ancient i utwór ten rozwija się jako epicki song o progresywnym charakterze. Z kolei "Raging Destiny" to absolutnie neoklasyczny numer, pulsujący nerwowymi riffami, które porządkuje głosem wokalista. Najzimniejszy i najbardziej upozowany utwór na tym albumie, któremu jednak zabrakło zdecydowanie atrakcyjnej melodii.
Na koniec Keskinen daje upust swoim neoklasycznym fascynacjom w rozbudowanym instrumentalnym "Secret Visions", zagranym wybornie, ale bardzo hermetycznym i profesorskim.
Ta kompozycja niejako podsumowuje ideę tego albumu. Keskinen stworzył płytę gatunkowo hermetyczną i elitarną zarazem, bo element neoklasyczny jest tu tak silnie zaznaczony, że jako esencja jest w pełni do przyjęcia raczej tylko dla fanów gatunku neoclassical metal, także w wycyzelowanym brzmieniu, pełnym dostojeństwa i tego chłodu, o którym tu tyle było wspomniane.
Fani dostali jednak porcję muzyki na bardzo dobrym poziomie i Keskinen po tym, co pokazał w KENZINER, ujawnił swój drugi niewątpliwy talent do transpozycji muzyki klasycznej dla potrzeb metalu.
Ocena: 8.2/10
26.02.2009
NIE JESTEM ATEISTĄ - WIERZĘ W HEAVY METAL
"Only The Strong Survive!"
"Only The Strong Survive!"