[G1] Ludzie z Górniczej Doliny
#25
Do Ludzi z Górniczej Doliny podszedłem w ramach powrotu do Gothica. Wpierw zamierzałem ogrywać L'hviera ale wyszło tak, że jednak zacząłem od Gothica 1. Oprócz samej modyfikacji użyłem jeszcze Artemiano Reloaded Textures i Carnage Graphics Patch. Początkowo chciałem jeszcze dodać do tego wszystkiego DX11, ale w Gothic 1 raczej średnio podoba mi się cały efekt, a i różne problemy natury technicznej z tym związane zdecydowały, że jednak grałem bez tego. Modyfikację przechodziłem jako członek Bractwa. Dodam jeszcze, że wcześniej ogrywałem dwa razy Edycję Rozszerzoną i raz MT, także mam materiał porównawczy ;)

Sama modyfikacja, opiera się głównie na wielu nowych, ciekawych i rozbudowanych wątkach. Przekłada się to na wiele nowych postaci i oczywiście zadań. Zdecydowana większość z nich jest dobrze przemyślana i przykuwa do monitora, co trzeba potraktować jako duży plus. W wielu przypadkach, autorzy zaserwowali nam questy nie polegające tylko na przyniesieniu czegoś, czy zabiciu jakiegoś jegomościa. W modyfikacji pojawiło się nawet prowadzenie śledztwa, czy dobrze zrealizowany atak na... (no raczej bez spoilerów ;) ). Kolejnym atutem moda są świetne historie i wątki, które skutecznie umilają rozwiązywanie nawet najprostszych poleceń. Zadania nie są nielogiczne, co ma bardzo duży wpływ na to, że kolonia w ,,ludziach'' wydaję się bardziej pełna, a jednocześnie zachowuje klimat podstawowego Gothica w całej okazałości, co nie zawsze udawało się konkurencyjnym addonom. Na dobre wyszło autorom umieszczenie w modyfikacji zadań, niedających rozwiązać się od razu, lecz ciągnących się przez wiele rozdziałów, co znacznie uatrakcyjnia rozgrywkę. Warto także wspomnieć o rozmieszczeniu nowej zawartości w poszczególnych etapach gry. Zdecydowana większość nowych questów, odbywa się w rozdziale 1. Na szczęście te późniejsze, trzymają bardzo dobry, często wyższy jakościowy poziom niż pierwsze zadania, co skutecznie zmywa tą wadę. Zdecydowanym atutem modyfikacji są także nowe postacie. Praktycznie każdy nowy npc, spełnia w modyfikacji całkiem istotną rolę. Postacie nie są typowymi szarymi npc, większość otrzymała od twórców interesujące historie, interesujące charaktery, co właśnie sprawia, że świat moda staje się bardziej realny. Na plus wychodzą, także obecne w modyfikacji wątki planowane przez twórców w podstawowej wersji gry. Po prostu fajnie było zostać guru, czy odwiedzić opuszczoną kopalnię.Wypada wspomnieć o obecnych w modyfikacji nowych księgach, a zwłaszcza wierszach, które są po prostu świetne. Podsumowując, cała otoczka fabularna addona, wypada znakomicie i na tej płaszczyźnie mod ma przewagę nad innymi modami tego typu.

Przejdę teraz do kwestii innych nowości. Tutaj jednak jest bardzo skromnie. Otrzymujemy zaledwie kilka nowych rodzajów pancerzy, broń chyba jedną(!). Z nowych umiejętności dostajemy słabo rozbudowaną alchemię i górnictwo, które są raczej BARDZO kosmetyczne, o czym za moment. Na plus można zaliczyć mechanizm sprzedaży wykutej broni i walkę na arenie. Oczywiście, takie rzeczy nie są tak istotne jak fabuła, ja sam tak uważam, ale zestawiając LZGD z choćby Edycją Rozszerzoną, jest słabo choć nie tragicznie, a nowości są dobrze wkomponowane w klimat Gothica i przede wszystkim działają prawidłowo. Nadchodząca mieszanka LZGD z The Old Story pod nazwą Przebudzenie  popcorn ma znacznie rozszerzyć ten aspekt modyfikacji. No cóż. Poczekamy, zobaczymy.

A teraz nieco o balansie. Ten jest w zasadzie niezmieniony w stosunku do zwykłego Gothica. Owszem, za potwory jest mniej doświadczenia, ale tego nie brakuje przecież w związku z nowymi zadaniami. Zestawiając to kosztami nauki niezmienionymi w stosunku do podstawki, nic nie stoi na przeszkodzie w stworzeniu rzeźnika będącego łucznikiem, wojownikiem i magiem jednocześnie. Rudy też nie brakuje. Wystarczy okraść skrzynię Huno w 1h gry, potem jeszcze tylko wieża Magnatów, i ruda staję się niepotrzebnym elementem ekwipunku. A na co mamy wydać tę rudę? Na wyposażenie?  rotl: Możemy hurtem skupować mikstury (alchemia jest bardzo niepotrzebna), a i tak ani razu nie użyłem nawet rudy wszystko skupując, za trofea myśliwskie itp. Także w kwestii balansu jest bardzo słabo, ale przynajmniej rozgrywka jest bezstresowa ;)

Warto nadmienić kilka słów o dialogach, spolszczeniu i dubbingu. Teksty oczywiście są bardzo dobre, o czym już wcześniej wspominałem. Dialogi nie są toporne i czyta je się z przyjemnością. Autorzy spolszczenia także wykonali kawał dobrej roboty. Osobiście ogrywałem moda na mieszance dubbingu polskiego i rosyjskiego. Wyszło to trochę dziwnie, ale grać się dało. Sam dubbing ze wschodu wyszedł całkiem całkiem. Denerwowały nieco na siłę wstawiane elementy polskich mówionych tekstów pod nieme dialogi. Często wychodziło to wręcz kuriozalnie.

Podsumowując, jest to idealna modyfikacja, dla chcących jeszcze raz podejść do Gothica, ale nie zamierzających zanadto go zmieniać. Nowości świetnie wkomponowują się w podstawową wersję gry. Rozgrywka jest bardzo przyjemna, wciąga i nie odpycha grindem czy bezsensownymi qustami. Niestety dla weteranów wszelakich modów, brak wizualnych nowości i słaby balans będzie sporym minusem. Sam jednak jestem z moda zadowolony i wystawiam mu konkretne 8/10.

[Obrazek: 7f617ff3df10090f.png]

Dodam jeszcze, czas przejścia to 34h.
[Obrazek: qAYZlrP.gif]
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
[G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Nefario - 23.12.2016, 19:56:39
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Memorius - 23.12.2016, 20:01:26
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Jonxx - 09.01.2017, 10:21:20
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Memorius - 03.02.2017, 19:33:17
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Opos - 03.02.2017, 20:17:26
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Memorius - 03.02.2017, 20:35:56
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Token - 03.02.2017, 20:54:49
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Token - 08.02.2017, 17:57:26
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez kea1 - 10.02.2017, 12:16:22
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Token - 11.02.2017, 14:58:10
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez AhnBael - 11.02.2017, 16:14:47
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Memorius - 11.02.2017, 16:25:19
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez AhnBael - 11.02.2017, 16:34:25
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Token - 11.02.2017, 17:33:51
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez AhnBael - 11.02.2017, 17:47:24
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Token - 04.03.2017, 22:59:56
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Klimek - 05.03.2017, 10:58:03
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Token - 05.03.2017, 12:23:18
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Nefario - 23.05.2017, 20:24:23
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Memorius - 23.05.2017, 20:39:23
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Opos - 23.05.2017, 21:23:03
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Klimek - 23.05.2017, 21:57:30
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Dinozaur7 - 13.05.2018, 08:55:48
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Erwin - 23.02.2022, 12:43:18
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez borygo - 21.07.2023, 10:20:53
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez Erwin - 21.07.2023, 14:59:23
RE: [G1] Ludzie z Górniczej Doliny - przez DawidT96/24 - 28.07.2023, 16:27:15

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 4 gości