14.10.2021, 19:16:56
(14.10.2021, 17:19:39)Memorius napisał(a): ponieważ nie wiem czy doczekam się tu odpowiedzi, to powiem tak
w bitwach polowych w średniowieczu oficjalnie zakazana edyktem papieskim kusza używana była przede wszystkim przez Genueńczyków, którzy tworzyli oddziały najemne i chociażby w najsłynniejszych bitwach wojny Stuletniej byli na usługach Francuzów
ich taktyka walki polegała na strzelaniu bądź z szeregów bądź z formacji szachownicowych w taki sposób, że poszczególne grupy kuszników strzelały naprzemiennie, tak by ci którzy już wystrzelili mieli czas przeładować. Strzelano na wprost lub torem parabolicznym. Na wprost strzelali doświadczeni kusznicy celując do koni ciężkozbrojnych rycerzy, z pozycji klęczącej. Mniej doświadczeni kusznicy strzelali stromotorowo, by siać zamęt w głębi wrogiej formacji tak by dosięgnąć np łuczników, posty dowodzenia. Ich znaczenie było mniejsze, niż kuszników strzelających na wprost. Wbrew powszechnie panującej obecnie opinii, realne przebicie pancerza rycerza bełtem z kuszy, którą mógł udźwignąć kusznik (ok 35 kg) było po wprowadzeniu zbroi płytowych praktycznie niemożliwe. Obalenie go z konia o już zupełnie coś innego i taki rycerz, którego ładowano na konia za pomocą specjalnej wciągarki już bez pomocy praktycznie nie potrafił samodzielnie wstać, nawet jeśli nie odniósł przy upadku istotnych obrażeń. Niekiedy kuszy używali także stratioci, działający w pojedynkę lub w małych grupach. Często strzelali z ukrycia, zza przeszkód terenowych z krzaków itd. Szybko okazywało się, że pozycja klęcząca po pierwsze czyniła ich bardziej niewidocznymi, a po drugie i ważniejsze, w pozycji klęczącej ciężka w końcu kusza nie powodowała takie zmęczenia przy jej trzymaniu, nieraz bez przerwy przez wiele godzin. Doświadczony kusznik potrafił ładować kuszę w pozycji pół leżącej, co wymagało specjalnych ćwiczeń oraz pewnych udoskonaleń kuszy robionych zazwyczaj własnymi środkami.
Można więc przyjąć ,że autorzy animacji uznali, że klęczący kusznik to kusznik bardziej doświadczony i tak to ustawiono w grze.
No ,no piękne opisanie historyczne -niemniej to tylko gra i wiele tu fantazji : teleporty , czary, nawet smoki .Ale moim głównym
problemem jest możliwość wyłączenia zmiany animacji po przekroczeniu progu 60%